Tuesday, August 4, 2009

Al-Quran Membentuk Akhlak Mulia.

AL-quran Adalah Kitab Allah

Al Quran adalah "kalam Allah" yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W secara beransur-ansur bersifat mukjizat dan membacanya merupakan satu ibadah. Oleh kerana Al-Quran bersumberkan wahyu daripada Allah S.W.T maka kandun- gannya menyeluruh dan menepati seluruh aspek-aspek kehidupan manusia yang meliputi semua tempat dan zaman.
Al-Quran bukan sekadar membicarakan persoalan akidah, ibadat, dan akhlak masyarakat, malah Al-Quran terus menjadi bahan kajian para sarjana dan professional dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, ekonomi, sains, teknologi dan sebagainya.

Al-Quran membentuk Akhlak Mulia

Al-Quran merupakan wahyu daripada Allah S.W.T yang mengandungi petunjuk, pembimbing dan pembeza antara yang hak dan yang batil. Bagi memperbaiki akhlak manusia,Allah telah menurunkan Al-Quran kepada Nabi Muhammad S.A.W dengan misi utamanya membangunkan akhlak manusia agar dapat keredhaan Allah S.W.T.
Kesejagatan fungsi Al-Quran menjadi pencetus akhlak terpuji, bukan sahaja kepada masyarakat Islam, malah untuk umat semua umat manusia. Akhlak mulia yang disarankan oleh Al-Quran adalah seperti berilmu, beriman, bertakwa, beramal soleh dan sebagainya.
Mentaati Allah dan Rasul-Nya.

Sebagai seorang hamba, perkara pokok yang menjadi asas kepada kita semua adalah mentaati perintah Allah dan Rasul-Nya.
" Seorang mukmin yang baik, lelaki atau perempuan, tidak akan membantah apa yang telah diperintahkan oleh Allah dan Rasul – Nya, dan orang yang mengingkari Allah dan Rasul sesungguhnya dia adalah orang yang sesat. "
( Al-Ahzab : 36 )


Beribadat kepada Allah.

Ibadat
dapat membentuk akhlak mulia. Melalui ibadat, tingkahlaku kita akan sentiasa terkawal dan dijaga daripada melakukan maksiat atau kemungkaran.
" Dirikanlah solat, sesungguhnya solat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar "
( Al-Ankabut : 45 )
Kita hidup kerana Allah, bekerja kerana Allah dan mati pun kerana Allah juga. Semuanya menjadi ibadat jika dilakukan kerana Allah S.W.T . Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
" Katakanlah wahai Muhammad; Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam."
( Al-An’am : 162 )


Berbuat Baik Kepada Ibu Bapa.

Tiada siapa yang boleh menafikan jasa dan pengorbanan ibu bapa sungguh besar ertinya. Tanpa usaha mereka siapalah kita sekarang. Ibu bapalah yang bertungkus-lumus mendidik dan mengasuh kita sejak kecil lagi. Merekalah yang turut mencorakkan kebahagiaan dan keselesaan hidup kita sekarang. Oleh itu, sebagai membalas jasanya, kita mestilah taat dan menghormati mereka seperti mana yang telah Allah perintahkan di dalam Al-Quran yang bermaksud :
Hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali mencapai umur tua, janganlah engkau berkata kasar terhadapnya, sekalipun perkataan " Ah " dan jangan menengking mereka, tetapi bercakaplah dengan perkataan yang baik dan lemah lembut "
( Al-Isra : 23-24 )


Mensyukuri Nikmat Allah

Orang yang bersyukur adalah manusia yang bertuah kerana Allah akan menam-bahkan nikmat kepadanya selama mana ia mensyukuri segala pemberian yang diperolehinya. Manakala orang yang tamak adalah orang yang rugi kerana mereka tidak dapat merasakan nikmat sebenar daripada pemberian Allah S.W.T.
Sebagai manusia yang telah banyak menerima anugerah Allah, Kita sepatutnya selalu bersyukur kepada Allah. Dan sebagai tanda menghargainya, kita hendaklah menjadi insan yang lebih bertakwa dan beramal soleh.
" Dan ingatlah ketika Tuhanmu memberitahu : Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambah nikmatKu kepada kamu, dan sesungguhnya jika kamu kufur ( ingkar ) sesungguhnya azabKu amatlah pedih. "
( Ibrahim : 7 )


Jangan Mencemuh Atau Merendah-rendahkan Orang Lain

Semua orang mahu dirinya dihormati. Semua orang suka dipuji dan tidak mahu dicaci. Oleh itu kita perlu menghormati orang lain terlebih dahulu jika ingin orang lain menghormati kita. Jika kita mahu dihormati, Kita hendaklah berkelakuan baik, mengawal tingkahlaku daripada perbuatan yang tidak elok.Lakukanlah kerja yang lebih berfaedah untuk menghasilkan sesuatu yang lebih bermanfaat.
" Wahai orang-orang yang beriman ! Janganlah sesuatu puak di kalangan kamu ( lelaki dan perempuan ) mencemuh dan merendah-rendahkan puak yang lain, kerana boleh jadi puak yang dicemuh itu lebih baik daripada yang mencemuh ; dan janganlah kamu menyatakan keaiban orang lain dan jangan pula kamu panggil-memanggil dengan gelaran yang buruk…"
( Al-Hujurat : 11 )


Jangan Memboros Atau Membazir

Pengguna berhemah adalah pengguna yang bijak. Kita berbelanja hendaklah berdasarkan keperluan, mengikut kemampuan dan tidak keterlaluan. Orang yang berbelanja melebihi keperluan adalah orang yang dimurkai Allah.
"… Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau-lampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara syaitan, sedangkan syaitan itu adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."
( Al-Isra’ : 26-27 )


Bersangka Baik.

Kita hendaklah bersangka baik terhadap orang lain dalam setiap atau semua perkara. Inilah yang dikatakan ‘positive thinking’ . Allah melarang kita bersangka buruk kerana prasangka adalah sejenis penyakit psikologi yang amat sukar diubati.
"Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan prasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah pula mencari-cari kesalahan orang lain…"
( Al-Hujurat : 12 )


Sabar Menghadapi Ujian.

Sifat sabar memberi daya tahan kepada manusia yang pro-aktif. Manusia yang sabar tidak akan berputus asa walaupun menempuh ujian yang getir daripada Allah S.W.T. Sabar sepatutnya dijadikan perisai oleh generasi sekarang untuk mengharungi cabaran dunia moden. Manusia yang sabar dan lebih berdaya saing akan cepat matang berbanding orang lain.
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( ketika menghadapi kesukaran dalam mengerjakan kebajikan ) dan kuatkanlah kesabaran kamu…"
( Ali-Imran : 200 )
Dalam era pembangunan masa kini, umat Islam amat perlu menjadikan nilai-nilai murni sebagai wadah keluhuran akhlak. Jika akhlak sudah mula sebati dengan jiwa masyarakat, penyakit sosial seperti yang berlaku pada hari ini dapat dihindarkan. Oleh itu jadikanlah Al-Quran sebagai pedoman agar hidup kita bahagia di dunia dan


post by;umar khalil(APIUM)

0 comments:

Post a Comment

 
Design By iEn © 2008 - 2010 | Best Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox | Back To Top